Geplaatst op
Het loont de niet alleen de moeite om backlinks uit het verleden te controleren. Maar het is ook essentieel omdat:
-Veel verdwijnen na verloop van tijd.
-Vele anderen verwijderen ze.
-Sommigen transformeren ze van dofollow naar nofollow.
En andere linken naar een interne pagina van je website die niet meer bestaat en waarvan je bent vergeten 301 om te leiden (nu geeft hij natuurlijk een 404-fout). Al deze problemen worden opgelost met backlink monitoring. Ook hier is geen vaste regel, iedereen heeft zijn methodes.
Sommigen gebruiken een Excel-sjabloon en anderen kiezen voor monitoringtools of SEO-tools zoals Ahrefs.
Linkbuilding voorspellingen
Zoals altijd geven de influencers van de SEO-sector hun mening over een van de fundamentele pijlers van webpositionering: linkbuilding. Waarschijnlijk zal er weinig veranderen. De benzine van SEO blijven de (kwaliteits)links.
Daarnaast moet er rekening mee worden gehouden dat het feit dat er platforms zijn en zelfs dat steeds meer kranten een branche hebben gebaseerd op het aanbieden van links, linkbuilding ongetwijfeld veel meer is genormaliseerd. Wat wel heel duidelijk lijkt, is dat niet alles over link building gaat.
Meerdere factoren
Google heeft erkend dat het belang van rangschikkingsfactoren per zoekopdracht verschilt. In principe is het iets dat al bekend was, omdat er SERP’s zijn waarin resultaten zonder een enkele backlink anderen met veel links neerhalen. Wat in deze gevallen overheerst, zijn andere factoren, zoals de relevantie van de inhoud, of een structuur die de linkjuice van de homepage naar de interne pagina’s van het domein leidt.
De lezing die een deel van de SEO-gemeenschap van dit alles gaat maken, is dat je jezelf kunt positioneren zonder links voor bepaalde zoekopdrachten.
Maar dit zal een vergissing zijn, want in een Google waarin het belang van links in het algemeen afneemt, neemt juist het belang van relevante en kwalitatieve links toe, juist het moeilijkst te verkrijgen.
SEO strategie
Degenen die echt resultaten willen behalen in concurrerende zoekopdrachten en zich niet beperken tot het werken met zoekwoorden zonder concurrentie, zullen op een zeer systematische en geplande manier aan linkbuilding moeten doen. Een goede seo-strategie is nodig.
Links zijn en blijven de basis van internet. Linkbuilding zal een van de belangrijkste factoren blijven, want als de concurrentie sterk is, moeten we ons onderscheiden met autoriteit. Structuur, inhoud en links gaan hand in hand en als een website intern goed is geoptimaliseerd, zal deze meer opties hebben voor het bouwen van links, wat zeer gunstig is.
Het is dus allemaal heel duidelijk dat kwaliteit beter is dan kwantiteit, waarbij prioriteit wordt gegeven aan referentiewebportalen en gerelateerde inhoud. Ook moet je een gevarieerde en natuurlijke ankertekststructuur bewaken en onderhouden (hoewel dit sterk varieert afhankelijk van de term; er is geen ideaal patroon), contextuele links, verschillende landingspagina’s, enz.
Daarom zullen links een fundamenteel onderdeel blijven van webpositionering. Het verbeteren van de relevantie van je website blijft de beste strategie.
Gerelateerde berichten
Een professionele website laten maken? Deze 5 fouten wil je voorkomen!
Een professionele website is tegenwoordig een must voor elk bedrijf dat wil groeien en bloeien. Of je nu een klein lokaal bedrijf bent of een grote...