Geplaatst op
Een mooie website is leuk, maar als ie geen leads of klanten oplevert heb je er weinig aan. Daarom is het belangrijk om te zoeken naar een balans tussen webdesign en keuzes die op het genereren van conversies gericht zijn. In dit blog vertellen we je waar je op moet letten.
Look en feel en doelgroep
Een webdesign wordt altijd voor een bepaalde doelgroep gemaakt. Het is belangrijk dat die doelgroep zich herkent bij de look een feel van het webdesign. Let maar eens op als je websites bezoekt hoe hier rekening mee wordt gehouden.
Als je bijvoorbeeld naar de website van Kruidvat gaat, zie je bij ieder product een rood rondje of vierkantje staan waarin de prijs staat. Rood trekt de aandacht en dat is ook precies de bedoeling van Kruidvat. Want ze willen namelijk bekend staan als een winkel waar je goedkoop aan je drogisterijspullen kunt komen.
Een ander voorbeeld is de website van Tui. Zodra je op de website komt wordt het vakantiegevoel bij je opgeroepen. Tui gebruikt bijvoorbeeld foto’s van mooie stranden en de zee en foto’s van mensen die van de zon genieten. En de basiskleur van de website is blauw. Dat sluit perfect aan op de keur van de zee en het zwembad.
Kortom, bedenk goed welk gevoel je bij jouw doelgroep wilt oproepen als ze op je website terechtkomen en vertaal dat vervolgens naar het webdesign.
Kleurgebruik voor buttons
Als een bezoeker op je website komt wil je natuurlijk dat hij doet wat jij wilt. Dat kan bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling zijn, een aanmelding voor de nieuwsbrief of het downloaden van een e-book.
Om de kans zo groot mogelijk te maken dat je bezoekers dat soort acties nemen, is de kleur van de buttons op je website belangrijk. Het belangrijkste daarbij is dat de kleur van de buttons opvalt ten opzichte van de andere kleuren die je op je website gebruikt.
Je kunt dat testen door je ogen bijna dicht te doen en naar je website te kijken. Als je door je wimpers kijkt en de buttons direct opvallen, dan weet je dat je goed zit.
Subtiele effecten die de aandacht trekken
Naast kleurgebruik kun je subtiele effecten gebruiken om de aandacht te trekken naar de belangrijkste knoppen op je website. Denk bijvoorbeeld aan een kleine animatie die je aan buttons kunt toevoegen.
Zo kun je knoppen van rechts, links, boven of beneden in beeld laten schuiven of een rondje laten draaien als de bezoeker op de plek is gekomen waar de button staat.
Daarnaast kun je foto’s gebruiken om de aandacht naar de knoppen te sturen. Als een persoon op een foto naar een knop wijst of kijkt, is de kans groot dat de bezoeker ook naar die knop gaat kijken en de kans dat hij erop klikt groter wordt.
Als je het webdesign gaat uitwerken is het dus belangrijk om na te denken over hoe je subtiele effecten kunt toevoegen die veel invloed kunnen hebben op het aantal conversies.
Mobiele weergave
Ondanks dat voor veel branches geldt dat het grootste gedeelte van hun doelgroep websites via een mobiele telefoon bezoekt, wordt er bij het maken van het webdesign nog vaak vanuit desktop gedacht.
Het is beter om je website op een mobiel scherm te ontwikkelen en vervolgens ervoor te zorgen dat het ontwerp ook op desktop goed uit de verf komt. Op die manier weet je zeker dat het grootste gedeelte van je bezoekers een goede gebruikerservaring krijgt als ze je website bezoeken.
Laadtijden
Het laatste aspect dat we willen aankaarten zijn de laadtijden van je website. Webdesign kan namelijk roet in het eten gooien als het om de laadtijden van je website gaat.
Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat het webdesign niet te zwaar wordt, zodat je website niet trager laadt. Dat zorgt namelijk voor een minder goede gebruikerservaring, maar ook voor lagere rankings in Google.
Een goede webdesigner houdt hier standaard rekening mee en beschikt dus niet alleen over kennis over webdesign, maar weet ook alles van technisch optimalisatie. Zeker bij WordPress websites is het nog extra van belang dat de technische optimalisatie goed is.
Dat komt omdat de plugins van WordPress websites de laadtijden langer maken. Dus je wilt niet dat het webdesign voor nog langere laadtijden zorgt. Ons advies is dan ook dat als je een WordPress website hebt of wilt laten bouwen, dat een WordPress webdesign laten maken een verstandige keuze is. Tenzij je zelf over voldoende technische kennis beschikt.