Tegenwoordig focust vrijwel ieder bedrijf zich op online marketing. En dat is zonde, niet omdat online marketing geen kansen biedt, maar omdat een combinatie van offline en online vaak het sterkst is. In dit artikel geven we je enkele voorbeelden van hoe online en offline marketing elkaar kunnen versterken.

Voorbeeld 1: Direct mail en salespages

Direct mailing is door de jaren heen steeds minder populair geworden. Dat is niet omdat het direct mailing niet meer werkt, maar omdat het niet op de juiste manier wordt ingezet. Je kunt direct mailing namelijk zeer effectief inzetten als je het met online marketing combineert. 

Dat kun je bijvoorbeeld doen door een voucher per post te versturen en op die voucher een code te plaatsen die mensen op een salespage kunnen invoeren. Bijvoorbeeld om een korting op een product of dienst te krijgen. Loterijen passen deze tactiek vaak toe.

Een ander voorbeeld van bedrijven die deze strategie volgen zijn wasstraten die via direct mailing naar een salespage verwijzen waar je met korting een abonnement op de wasstraat kunt kopen.

Voorbeeld 2: Websitebezoekers nabellen

Een andere manier om online en offline marketing elkaar te laten versterken is door je websitebezoekers na te bellen. Maar hoe weet je dan wie je website bezocht heeft? Simpel. Hier zijn software oplossingen voor. Deze software kan op basis van het IP-adres van zakelijke websitebezoekers identificeren van welk bedrijf de bezoeker is.

Vervolgens is het zaak om de bedrijven te benaderen, bijvoorbeeld telefonisch contacten. Ga hierbij tactisch te werk. Het komt niet netjes over als je een bedrijf belt waarvan je weet dat die dezelfde dag nog je website heeft bezocht. Degene die belt kan het gevoel hebben dat hij in zijn privacy is aangetast. 

Benader de bedrijven dus op een natuurlijke manier zonder dat het opvalt dat je weet dat ze jouw website hebben bezocht. Als je in de b2b markt actief bent, is het zeker de moeite waard om tools als Leadinfo uit te proberen.

Voorbeeld 3: 3. Betrek je social media volgers in je volgende offline campagne

Sociale media kan veel meer opleveren dan alleen klanten of een community. Wat je namelijk kunt doen is dat je je volgers laat bijdragen aan je marketing. Dat kun je bijvoorbeeld doen door gebruik te maken van een quiz of een poll waarin je vraagt voor welk probleem ze een oplossing willen of waar ze graag meer over zouden willen weten.

Dat soort input kan namelijk relevant zijn om de volgende direct mailing vorm te geven of om idee├źn op te doen voor je volgende event.

Schakel een online marketing bureau in

Online en offline marketing combineren kan best een uitdaging zijn. Zeker als je niet thuis bent in de wereld van online marketing kan het lastig zijn om te bepalen welke mogelijkheden de grootste kans op succes bieden. Twijfel je dus over hoe je offline en online marketing met elkaar kunt integreren? Overweeg dan om een online marketingbureau in te schakelen.

Het prettigst werkt het als je een online marketingbureau in de regio kiest. De reden hiervoor is dat je dan gemakkelijk elkaar fysiek kunt ontmoeten. Ondanks dat tegenwoordig veel online gaat, geven veel mensen er de voorkeur aan om partners en klanten regelmatig persoonlijk ontmoeten. Dus, stel dat je in de regio Utrecht woont, ga dan op zoek naar een online marketing bureau in Utrecht.

Je hoeft overigens niet alle online marketing werkzaamheden bij een bureau neer te leggen. Je kunt ook voor een combinatie kiezen van online marketing uitbesteden en zelf doen. Vind je het lastig om een keuze te maken? Check dan even dit blog, wellicht dat het je helpt bij het nemen van een besluit: ticonlinemarketing.nl/strategie-advies-tips/online-marketing-uitbesteden-of-zelf-doen/.